Rabu, 17 Februari 2010

Asasnya Kata Biacara

Pemerhatian terhadap realiti umat Islam pada hari ini menunjukan bertapa mereka memiliki tahap jati diri yang sangat lemah, rapuh dan mudah tergugat oleh cabaran pemikiran dan budaya persekitaran. Pembuktian hakikat ini tidaklah perlu kepada kajian lapangan dan menyeluruh yang membazirkan banyak masa, tenaga dan harta benda kerana sejak sekian lama telah pun digambarkan oleh Nabi shallallahu 'alaihi wasallam melalui sabdanya:

" (Masa) semakin hampir bagi umat-umat (bukan Islam) untuk saling bekerja sama menguasai kamu sebagaimana para pelahap saling ajak mengajak untuk menyantap hidangan mereka.

Sahabat bertanya: "Adakah keadaan itu disebabkan bilangan kita sedikit pada hari itu?" Nabi shallallahu 'alaihi wasallam menjawab:"(Tidak) Bahkan bilangan kamu pada hari itu ramai cuma keadaan kamu sama seperti buih air bah. Oleh kerana itu Allah akan mencabut dari hati musuh kamu perasaan gerun terhadap kamu, sebaliknya Dia akan mencampakan kedalam hati kamu perasaan al-Wahn".

Sahabat bertanya:"Apakah itu al-Wahn? Nabi shallallah 'alaihi wasallam menjawab:"Cintakan dunia dan takut mati".

Dalam hadith ini Nabi shallallahu 'alaihi wasallam mengambarkan keadaan umat Islam yang telah hilang jati diri lalu hanyut dibawa arus kehidupan, sama seperti ghutha'as-sail (buih air bah) yang hanyut terapung-apung dibawa arus sehingga ia lenyap ditelan bumi atau hilang ditengah lautan.

Apa yang digambarkan oleh Nabi shallallahu 'alaihi wasallam adalah suatu mukjizat ilmiah yang benar-benar menjadi kenyataan terutama dalam konteks umat Islam pada hari ini yang membesar dalam suasana terlalu bebas dan terbuka sehingga kehidupan sosial mereka tidak lagi dibina di atas nilai-nilai agama, tetapi di atas nilai kebebasan yang mereka tiru daripada budaya bukan Islam.

Kebanyakan umat Islam tidak lagi menilai sesuatu perkara berdasarkan prinsif dan metodologi ilmu agama yang mantap, tetapi berdasarkan keinginan nafsu mereka semata-mata atau berdasarkan taqlid buta terhadap amalan tradisi yang telah membudaya. Akhirnya, jati diri mereka hilang dan timbullah gejala al-Wahn yang mendorong mereka untuk mengorbankan segala prinsip dan ajaran agama dengan sewenang-wenangnya.

Jati bermaksud asli, murni, tulen, yang sebenar dan tidak bercampur-campur. Jati diri muslim bukan bermaksud nilai-nilai kebudayaan umat Islam yang telah terbeza oleh kepelbagaian kabilah, bangsa dan keturunan, tetapi ia bermaksud nilai-nilai agama Islam yang tulen, murni, tetap dan tidak bercampur dengan sebarang bentuk pemikiran atau budaya asing.

Seseorang muslim dilihat sebagai berjati diri bukan kerana keteguhannya berpegang dengan nilai-nilai budaya bangsanya semata-mata, tetapi kerana keteguhannya berpegang dengan nilai-nilai agama Islam yang sebenar yang tidak bercampur dengan sebarang bentuk fahaman, pegangan dan amalam salah. Nilai budaya sesuatu bangsa hanya boleh diterima sebagai asas jati diri bangsa itu jika ia benar-benar bersesuaian dengan nilai-nilai agama. Sebaliknya jika berlaku percanggahan antara nilai-nilai budaya dan agama, maka nilai budaya itu sendiri perlu dilihat sebagai faktor penghakis yang menghakis jati diri seseorang muslim.

Justeru, tidak ada jalan yang lebih berkesan untuk mengambali dan meningkatkan kekuatan jati diri umat Islam, melainkan dengan cara mengembalikan mereka kepada penghayatan agama yang sebenar berdasarkan asas-asas pendidikan Al-Quran dan As-Sunnah.

Sebanyak 15 perkara yang dilihat sebagai asa penting bagi pembinaan jati diri setiap muslim. Sama-samalah kita memahami asas ini serta menghayatinya, semoga Allah Subhanahu wa Ta'ala memberikan hidayah-Nya kepada kita semua.

ingin menulis lagi





Tiada ulasan:

Catat Ulasan